We gaan uit van de goede intenties van mensen, zowel degenen die iets voor een ander willen doen als degenen die om hulp vragen. Wel zijn wehelpen.nl en partnersites openbare websites. We hebben daarom een aantal veiligheidsmaatregelen getroffen. En we vragen jou op een verantwoorde manier met de mogelijkheden van wehelpen.nl om te gaan. Onderstaand zie je wat je zelf kan doen en wat WeHelpen doet. Door te handelen volgens deze tips, het privacy statement en de algemene voorwaarden gebruik je de mogelijkheden van wehelpen.nl en onze partnersites op de juiste manier.

Nieuwe hulpvragers en hulpbieders

Elk aanbod en elke vraag wordt dagelijks getoetst op correct gedrag. We checken onder andere of voor de aangeboden hulp geen financiële vergoeding wordt gevraagd. Daarnaast geven we je waar mogelijk tekstuele verbetertips. Zie je zelf iets waar je over twijfelt? Stuur dan een email aan servicedesk@wehelpen.nl

Profiel

Vul je profiel zo volledig mogelijk in. Als je een foto toevoegt en in de toelichting jezelf voorstelt, zullen mensen je sneller een reactie sturen. Ook kun je je account koppelen met je eventuele Facebook account. Andere WeHelpen gebruikers kunnen je Facebook profiel bekijken en beter bepalen of het zal klikken tussen jullie. Facebook kan niet bij de gegevens van WeHelpen. Algemene tips voor veilig gebruik van je gegevens via internet vind je via: veilig internet.

Omschrijven hulpvraag en aanbod

Omschrijf zo duidelijk mogelijk wat je voor iemand kunt doen of waarbij je hulp nodig hebt. Dit geeft een grotere kans op een match. Wissel je telefoonnummer of een adres alleen uit in een persoonlijk bericht.

Reageren op berichten

Krijg je een bericht? Stuur dan altijd even een mailtje terug. Ook als je niet op het aanbod of de vraag in kunt of wilt gaan: laat het iemand in elk geval iets weten. Je reactie is niet zichtbaar voor andere gebruikers. Ben je tijdelijk niet in de gelegenheid om te helpen? Haal dan het vinkje weg bij ‘hulpbaanbod’ in je profiel en wijzig dit als je weer meer tijd hebt. Vind je het lastig om 'nee, sorry' te zeggen? Weet dat het nu eenmaal niet met iedereen klikt, hoe goed de ander het ook bedoelt. Dat geldt voor jou, maar ook voor degene die op jouw bericht reageert. Dus zeg gewoon dat je nog even verder zoekt. Het is veel prettiger om duidelijkheid te hebben dan niets meer van iemand te horen.  

Kennismaken en ontmoeten

Je kunt reacties via WeHelpen van bekenden ontvangen, of van iemand die je nog niet eerder hebt ontmoet. Bepaal zelf of je thuis wilt kennismaken, of bijvoorbeeld eerst samen een kopje koffie of thee drinkt bij de HEMA of een wijkcentrum in de buurt. Vraag eventueel een bekende van je om bij de eerste ontmoeting te zijn. 

Ongewenst gedrag

Gedraagt iemand zich ongepast? Wordt er toch een financiële vergoeding gevraagd of geboden, of komt iemand niet opdagen op een gemaakte afspraak? Meldt dit dan gelijk via een bericht aan servicedesk@wehelpen.nl of via de meld misbruik - knop. Deze knop vind je onderaan iedere pagina van de site als je ingelogd bent. Omschrijf wat er is gebeurd of wat je hebt gemerkt. We nemen na ontvangst van je melding contact me jou op, voordat we met betrokkene praten. Uiteraard wordt jouw naam niet genoemd. In uiterste gevallen kunnen accounts geblokkeerd of verwijderd worden.

Aanbevelingen

Je kunt iemand een aanbeveling sturen als je goed bent geholpen of als je een prettig contact hebt gehad. Hij of zij kan jouw aanbeveling tonen op zijn of haar profiel, waardoor andere gebruikers een beter beeld krijgen.

Ondersteuning in gebruik

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het stellen van je vraag of het kenbaar maken van je aanbod? Stuur dan een bericht naar servicedesk@wehelpen.nl. Wij nemen tijdens werkdagen binnen 24 uur contact met je op. Ook werkt WeHelpen samen met lokale partners op het gebied van zorg, welzijn en vrijwilligers. Lokale medewerkers zijn getraind om je ondersteuning te bieden bij veilig gebruik van WeHelpen.nl, of je te ondersteunen in het contact leggen met een andere WeHelpen gebruiker.

Aansprakelijkheid en verzekeringen

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Help je iemand en valt er iets kapot? Dan is de schade meestal gewoon via je WA-verzekering of gemeentelijke vrijwilligersverzekering (VNG) gedekt. Weet je het niet zeker? Vraag het dan even na bij je verzekeringsmaatschappij, of bij je gemeente.

Veel plezier met wehelpen.nl