Vraag het gewoon eens

Coen van de Steeg, founder wehelpen.nl: "Hulp vragen doe je makkelijk via wehelpen.nl. Ik zeg dat niet alleen omdat ik het zelf bedacht heb, ik zeg het ook omdat ik iedere dag weer zie dat het ook écht werkt. Een voorbeeld dat ik graag met je wil delen, is dat van Rianka. Als hulpbieder kent ze wehelpen.nl goed, maar ze had nooit gedacht dat ze het ook zelf een keer nodig zou hebben. 

Opeens zelf hulp nodig

Rianka vertelt anderen regelmatig hoe handig de website is om hulp te vragen, aan te bieden of te regelen. Maar ineens waren de rollen omgedraaid. “Mijn moeder werd in het ziekenhuis opgenomen”, vertelt ze. “Alleen mijn broer woont bij haar in de buurt. Mijn drie zussen en ik wilden niet dat alle zorg bij hem terecht zou komen. En dus besloten we een hulpnetwerk op wehelpen.nl aan te maken. Hiermee kunnen we heel makkelijk alles onderling regelen.”

In deze besloten, digitale omgeving organiseerden zij en haar zussen (én broer natuurlijk), alle hulp en informatie rondom hun moeder. De activiteiten en afspraken werden in de agenda genoteerd en in het logboek werden wetenswaardigheden over de toestand van haar moeder en uitspraken van het verplegend personeel bijgehouden. Ook een goed bevriend echtpaar van de familie werd uitgenodigd zich aan te sluiten. Zo bleef iedereen op de hoogte van de vorderingen. Rianka: “Dat scheelde ook nog eens uren aan de telefoon. Fijn, want ons eigen leven ging gewoon door!”

Vraag het gewoon eens

En als ik het je nu zou vragen, ken je vast iemand in jouw buurt die in een soortgelijke situatie verkeert. Die het op dit moment best druk heeft met alles regelen voor een ander die het nu even niet zelf kan. Wat denk je, zou die het fijn vinden als jij een keer boodschappen doet en zorgt dat er een kant en klare maaltijd aan de deur wordt afgegeven? Vraag het gewoon eens. Je zult versteld staan hoe blij die vermoeide ogen je dan ineens aankijken!